Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.gov.pl/web/bip - www.powiatmlawski.pl
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Przejdź do: www.powiatmlawski.pl
Treść strony
Pod pojęciem alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR – Alternative Dispute Resolution) rozumie się wszelkie możliwości postępowania w sporze, a ich głównym założeniem jest pozasądowe rozwiązywanie konfliktów.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich
Pozasądowe rozwiązywanie sporów może być prowadzone w sporach pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, które wynikają z zawartej między nimi umowy. Ta metoda rozwiązywania sporów została wprowadzona ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z roszczeniem konsumenta i odmawia uznania reklamacji, a konsument nie chce przenosić tego sporu na drogę sądową, może skorzystać z pozasądowej metody rozwiązywania sporu.
Aby wszcząć postępowanie muszą zostać spełnione trzy warunki:
-
konsument zgłosił przedsiębiorcy reklamację,
-
spór pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą nie został zakończony,
-
przedsiębiorca przy odmowie uznania reklamacji nie zaznaczył, że nie wyraża zgody na pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego.
Do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich konieczna jest ZGODA obydwu stron sporu.
Korzyści z pozasądowego rozwiązania sporu w sprawach konsumenckich:
-
pomaga w wypracowaniu rozwiązania, ułatwia nawiązanie dialogu (np. mediacja),
-
rozwiązanie sporu musisz znaleźć razem z przedsiębiorcą,
-
rozwiązanie sporu jest tańsze i dużo szybsze niż postępowanie sądowe.
Przy Prezesie UOKiK został utworzony Punkt kontaktowy, który udziela informacji dotyczących postępowań polubownych.
Z Punktem można skontaktować się:
-
telefonicznie – dzwoniąc pod numer 22 55 60 332 lub 22 55 60 333
-
za pomocą poczty elektronicznej – przesyłając wiadomość e-mail na adres kontakt.adr@uokik.gov.pl
Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej: https://www.uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php
Mediacja
Mediacja jest metodą rozwiązywania konfliktów i sporów powstałych przede wszystkim między osobami fizycznymi, w której uczestnicy poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań.
Mediator nie jest Sędzią, a sama mediacja odbywa się poza sądem.
Mediację można stosować we wszystkich spornych sprawach prowadzonych w procedurze cywilnej (sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i innych kwestiach spornych) i karnej oraz wobec nieletnich sprawców czynów karalnych. Mediacja może być również prowadzona w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej.
Jeżeli chodzi o sprawy rodzinne, to mediacja może okazać się pomocna w przypadku określenia sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej oraz kontaktów z dzieckiem. Przy pomocy mediacji można ustalić wysokość oraz sposób wypłacania alimentów. Mediator może pomóc rozwodzącym się małżonkom w uporządkowaniu ich spraw majątkowych.
W każdym przypadku warunkiem prowadzenia mediacji jest zgoda stron.
Korzyści wynikające z mediacji:
-
czas trwania mediacji jest znacznie krótszy niż postępowanie sądowe,
-
mediacja przyczynia się do zmniejszenia kosztów związanych z postępowaniem sądowym,
-
mediacja pozwala na utrzymanie wzajemnych relacji,
-
mediacja jest poufna, wszystkie informacje zostają między stronami,
-
mediacja daje możliwość osiągnięcia kompromisu, satysfakcjonującego każdą ze stron,
-
postępowanie mediacyjne umożliwia stronom wypracowanie porozumienia,
-
żadna decyzja nie może być podjęta bez zgody stron,
-
mediacja nie zamyka drogi sądowej.
W Powiecie Mławskim w ramach systemu nieodpłatnej pomocy prawnej dostępna jest nieodpłatna mediacja. Uprawniona do zainicjowania takiej darmowej mediacji jest każda osoba (fizyczna), której nie stać na odpłatną pomoc prawną i która złoży stosowne oświadczenie w tej sprawie. Druga strona sporu, zapraszana do mediacji przez osobę uprawnioną, nie musi spełniać tych warunków. Może to być także osoba prawna np. firma, instytucja, spółdzielnia, wspólnota mieszkaniowa.
Spotkania z mediatorem należy uzgodnić pod nr tel. 23 655 29 03 lub osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowym w Mławie pok. nr 15, a także za pomocą e-maila: nieodplatnapomoc@powiatmlawski.pl
Metryka
- opublikował: Renata Brodacka, Starostwo Powiatowe w Mławiedata publikacji: 2022-01-14 11:36
- zmodyfikował: Renata Brodacka, Starostwo Powiatowe w Mławieostatnia modyfikacja: 2022-01-14 14:16